• Kezdőlap
  • Általános
      • Back
      • Köszöntő
      • Névadónkról
      • Képek és cikkek névadónkról
      • Úton Európába Alapítvány
      • Dokumentumok
          • Back
          • Intézményi dokumentumok
          • Letölthető dokumentumok
  • Diákok
      • Back
      • Csengetési rend
      • Étlapok
  • Szülők
      • Back
      • Pedagógusok fogadóórái
      • Tanszerlista
      • Tájékoztatás bizonyítvány másodlat kiadásáról
      • Adatvédelmi tisztviselő neve és elérhetősége
      • KIFIR adatbegyűjtő alkalmazás
      • Játék a nyelvtanulás - Kréta IFM tájékoztató
  • 2024/2025. tanév
      • Back
      • 2024. július
      • 2024. szeptember
      • 2024. október
      • 2024. november
      • 2024. december
      • 2025. Január
      • 2025. Február
      • 2025. Március
      • 2025. Április
      • 2025. Május
      • 2025. június
  • Intézményi jógyakorlat
      • Back
      • Intézményi jógyakorlat I.
          • Back
          • Európai Diáksport Nap
      • Intézményi jógyakorlat II.
          • Back
          • Állatvédelmi Témahét 1. nap
          • Állatvédelmi Témahét 2. nap
          • Állatvédelmi Témahét 3. nap
          • Állatvédelmi Témahét 4. nap
          • Állatvédelmi Témahét 5. nap
          • Állatvédelmi Témahét 6. nap
          • Állatvédelmi Témahét 7. nap
          • Állatvédelmi Témahét 8. nap
          • Állatvédelmi Témahét 9. nap
          • Állatvédelmi Témahét 10. nap
      • Intézményi jógyakorlat III.
          • Back
          • Egészséghét 1. nap
          • Egészséghét 2. nap
          • Egészséghét 3. nap
          • Egészséghét 4. nap
          • Egészséghét 5. nap
      • Intézményi jógyakorlat IV.
          • Back
          • Iskolakert - Őszi talajelőkészítés
          • Virág ültetés az iskolakertben
      • Intézményi jógyakorlat V.
          • Back
          • Kahoot-kvíz, "zöld" szöveges feladatok, szemétszedés
          • Fenntarthatósági Témahét - Megnyitó
          • Fenntarthatósági Témahét - 13+1 találatos totó
          • Itt a tavasz! Zöldülj te is környezettudatosan!
          • Vetélkedő a fenntarthatóság jegyében
          • ZöldOkos Kupa
  • Képgaléria

Állatvédelmi Témahét 8. nap

Állatvédelmi Témahét keretein belül ma a Fehér Bot Alapítványtól dr. Petrus Anna adatvédelmi szakjogász és társa Cooper, A LABRADOR volt vendégünk. Anna a Vit-Active Mozgás- és Lendület Egyesület egyik nagykövete. Az egyesülettel fontosnak tartják, hogy megmozgassák, programjaikba bevonják a fogyatékkal élő és szenior csoportokat. Túráznak, bringáznak, futnak, szemléletformáló foglalkozásokat tartanak EGYÜTT! Segítik és támogatják egymást!
Nyíregyházán lakik, a munka mellett aktív életet él: háztartást vezet, fut, úszik. Hosszú évekig közlekedett fehér bottal, de gyakran tapasztalta, hogy vannak olyan útvonalak, ahol nehezen tájékozódik és mindig segítséget kell kérnie. Így került hozzá hű társa, Cooper.
Az előadás keretében beszélt arról, hogy fogyatékossággal élő személy minden olyan személy, aki hosszan tartó fizikai, értelmi, szellemi vagy érzékszervi károsodással él. Beszélt a kutyákról, mint családtagokról, valamint arról, hogy milyen segítőkutyákat különböztetünk meg.
Segítőkutya-típusok:
  • hangot jelző kutya,
  • mozgássérült-segítő kutya,
  • epilepsziaroham-jelző kutya (vagy rohamjelző kutya),
  • személyi-segítő kutya (pl. látássérült-segítő kutya),
  • vakvezető kutya,
  • keresztképzett kutya,
  • terápiás kutya.
Egy vakvezető kutya nem lehet ijedős, képesnek kell lennie akár 50 különböző feladatot végrehajtani vezényszóra, több lépéssel előre kell tudnia gondolkodni. Elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy irányba húzza az általa vezetett látássérültet. Nem lehet agresszív sem más kutyákkal, sem más állatfajtákkal, sem emberekkel szemben, nem engedhet az ösztöneinek. Hajlandónak kell lennie „felvenni a munkát” bármikor, amikor ezt a gazdája igényli. A vakvezető kutya nem GPS, nem ismeri az útvonalakat. A gazdának kell tudnia tájékozódnia és a megfelelő vezényszavakkal irányítania az állatot. A kutya elsődleges feladata az, hogy akadálytól akadályig elvezesse a látássérült személyt. Egy kereszteződésnél például a jelzőlámpa hangjelzésére a gazdának kell jelet adnia az indulásra, ugyanakkor a képzett kutya reálisan felméri a terepet, és ha veszélyt érzékel „értelmes engedetlenséget” mutat, vagyis szükségszerűen felülbírálja a gazda döntését, ezzel megvédve a testi épségét.
A vakvezetőkutyák legfontosabb ismertető jele a hám, amit munka közben folyamatosan viselnek. A kiképzett vakvezetőkutyák hámja egységesen piros színű, és látható rajta a kiképző intézmény logója. Ha egy állaton rajta van az „U” alakú vezető hám, azt jelzi, hogy dolgozik. Akkor is, ha éppen nem látjuk a gazdáját. Ebben az esetben nem szabad zavarni. Bármennyire is aranyos, ne simogassuk meg, ne is szólítgassuk, mert eltereljük a figyelmét a feladatáról. Ha viszont nincs rajta a hám, akkor „hagyományos kutyának” minősül, ilyenkor – ugyanúgy, mint más ismeretlen kutyát – a gazda beleegyezésével megsimogathatjuk.
Mindig felmerül a kérdés a látássérült emberekkel kapcsolatban, hogy miként segíthetünk nekik. Kutyás látássérülteknek is tudunk segíteni, ügyelve arra, hogy ne akadályozzuk az ő vagy a kutyája mozgását. Kérdezzük meg, hogy szüksége van-e segítségre! Csak akkor segíthetünk a párosnak, ha a látássérült elfogadja az ajánlatunkat.
A vakvezetőkutya társa egy látássérült embernek élete végéig, ezért gazdájának biztosítani kell számára a megfelelő minőségű és mennyiségű táplálékot, játékos mozgást, szeretetet, és az állatorvosi ellátást is. Anna és Cooper jól összeszokott páros, Anna minden mozdulatában láttuk a szeretetét Cooper iránt.
Köszönjük Cooper, hogy türelmesen hallgattad végig az előadást, a gyerekek által feltett kérdéseket, s az adott válaszokat.
Hálásan köszönöm dr. Petrus Anna szakjogásznak, hogy vállalta a felkérést, eljött intézményünkbe, s beszélt tanulóinknak erről a kényes, érdekes témáról. Egy kiváló, empatikus, nagyon jó embert ismerhettünk meg benne.
© 2025
Facebook YouTube
Nyárády Mihály Általános Iskola